זוהרת (ביקורת אלבום: עלמה זהר – "דברי")

הבכורה הכמעט מושלמת של עלמה זהר יוצרת לה נישה חדשה לגמרי במוזיקה הישראלית. עכשיו רק נותר לקוות שהיא כאן בשביל להישאר

בואו נבהיר משהו קטן: הרבה יותר כיף ונעים לבוא לביקורת עם שק קומפלימנטים מתלהב, מאשר לשבת מול המסך המרצד כדי לכתוב ביקורת על דיסק גרוע ולחשוב איך לעשות את זה ברגישות ובנחישות – מצד אחד לא סתם להתנפל, ומצד שני לתת ביקורת בונה שתצביע בדיוק על הפאקים, מבלי לעשות ליוצרים רע בנשמה.
אבל הפעם, תודה לאל, הדילמה הזו נחסכה מאיתנו כליל, בגלל שעלמה זהר כמעט ולא נותנת סיבות לכך. אלבום הבכורה שלה, "דברי", הוא מאלבומי הבכורה המוצדקים בשנה האחרונה, בעיקר בגלל שהוא מביא איתו ניחוח שלא היה קיים לפני. נאמר זאת ככה: זוכרים כשמירי מסיקה הביאה משהו חדש, ואחרי הגיעו כל אותם אומנים שלשמם הודבק התואר "המסיקות"? זוכרים איך סאבלימינל הביא את ההיפ-הופ לפנים? זוכרים איך עידן רייכל הביא את מוזיקת העולם למקומות חדשים? אז כך בדיוק יוצרת לה עלמה נישה חדשה לגמרי במוזיקה הישראלית. יכול להיות שיבואו אחריה דברים דומים, אבל אני מתקשה להאמין. כי בכל זאת, קצת קשה לשחזר את הסגנון הייחודי כל כך שלה.

 

האלבום נפתח בשיר סול הסיקסטיזי-מוטאוני "דע". זהר מפגינה בו יכולות קוליות ומוזיקליות מרשימות, ותוך כדי שוטחת את תפיסת העולם שלה: "דע מי אתה, מאין באת ולאן אתה הולך, ובפני מי אתה עתיד לתת דין וחשבון". בהמשך האלבום האמונה באל תקבל ביטוי נוסף, כמו למשל ברצועה הרביעית "גלות בבל השנייה", בה מספרת זהר על ההצלחה הבועתית בברנז'ה, לעומת הריק הרוחני שהיא חווה תוך כדי. גם הסינגלים שיצאו לרדיו, "עם הגב" המהפנט ו"אגו טריפ" המסעיר, מוצלחים לא פחות, אם כי יש טובים מהם, כמו השניים שהזכרנו בהתחלה.
בכלל, יש תחושה שזהר מלהטטת בטקסטים. היא מעוררת מחשבה, מבדילה בין תפל לעיקר (על החיים בביצה: "בקנה מידה מקומי הכל נראה גדול, לא מבדילים בין יום ולילה, בין קודש ובין חול. קרוב לקצה, אני נזהרת לא ליפול"), כנה ברמות נדירות ("עוד לא התאפסתי מאז שחזרתי מחו"ל. אתמול ניתקו את החשמל, חודשיים אין לי גז, עדיין מנגנת אבל שום דבר לא זז") וגם חושפת לא מעט מחיי הנישואין שלה, שהתפרקו בלי קשר. תוסיפו את העובדה שההפקה המוזיקלית של אסי איילון מצטיינת במיוחד, ומזגזגת בין מוזיקת עולם, סול, פופ, רוק ועוד, והכל באריזה של ממתק, והנה קיבלתם אלבום כמעט מושלם. ולמה לא מושלם? כי יש כאן כמה שירים פחות חזקים ("40 מעלות בצל", למשל), מה לעשות.
החשש היחיד שלי הוא שכמו שעלמה פרצה לחיינו בסערה, כך היא תיעלם. בכל זאת, גם הביוגרפיה שלה לא הכי עקבית בעולם. אבל משהו ברצינות המוזיקלית שלה אומר שהיא כאן כדי להישאר. אז נקווה.

**** וחצי > עלמה זהר – "דברי" (לב העולם)

 

עוד בבלוג: ראיון עם עמיר בניון, ביקורת על אלבומו החדש של עובדיה חממה , שאלון אסוציאציות עם שולי רנד וכתבה על פריחת המוזיקה היהודית

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • נועה  ביום 26 ביולי 2008 בשעה 3:25

    אגו טריפ שיר מצויין

  • ליליה  ביום 7 באוגוסט 2008 בשעה 10:31

    היא גדולה!!!

  • שירן  ביום 21 באוגוסט 2008 בשעה 18:51

    קיבלתי את הדיסק ליום הולדת.
    דיסק מצויין בכלל היא ממש טובה סוף סוף מישהי שכותבת ומלחינה בעצמה וזה יוצא מצויין, ממש שירים חדשים ישנים ומגניבים.
    לא עוד קרן פלס למינהם.
    עלמה את גדולה.

  • יוסי  ביום 27 בספטמבר 2008 בשעה 13:25

    מאז שאשתי הביאה את הדיסק, לא הפסקנו להאזין. לדעתי, התקליט הישראלי הכי שווה מאז תיקיות של רונן בן-טל. שווה

  • שרית  ביום 8 באוקטובר 2009 בשעה 19:18

    באמת מקווים שהיא כאן בשביל להישאר…בהצלחה ענקית!!! :-)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: