מזון אורגני: כך תיזהרו מרמאויות

דליק ווליניץ לא ידע את נפשו. דווקא הוא, מקים ודובר העמותה לצרכנות אורגנית, נפל בפח. רק כמה שעות לפני כן הוא שלף מהמדף בחנות הטבע ופלים מקמח חיטה, כשבגדול התנוסס על האריזה הכיתוב "אורגני". הוא שמח לקנות ופלים אורגניים סוף סוף, צירף אותם לסל הקניות ושילם מחיר נאה, אבל בבית, כשבחן יותר לעומק את הכיתובים על האריזה, גילה שהוא נפל בפח. מסתבר שכיתוב הענק "אורגני" התייחס רק לקמח החיטה האורגני ממנו נוצרו הוופלים. ושאר המרכיבים? הסוכר, השמנים, המייצבים וחומרי הטעם והריח ממש לא היו אורגניים. בקיצור, בלוף. "הרגשתי שרימו אותי", משחזר ווליניץ, "הרגשתי חסר אונים, אבל לא היה הרבה מה לעשות. ציער אותי במיוחד שדווקא אני, שמכיר כל כך מקרוב את הנושא ואמור דווקא לכוון צרכנים אורגניים אחרים, ויודע עקרונית כיצד לא לטעות בדברים כאלה – דווקא אני נפלתי".

 

הסיפור של ווליניץ רק ממחיש את הבעייתיות שבשוק מוצרי הצריכה האורגניים, שבשנים האחרונות זוכה לפריחה חסרת תקדים. למרות המצב הכלכלי צריכת מוצרי הבריאות האורגניים נמצאת עדיין בעלייה, ואם תוסיפו לזה את המודעות הבריאותית הגוברת בזכות האינטרנט כלי המדיה שמקדישים מקום נרחב יותר לתחום, וכמובן השוק שמבחינתו ממשיך להשתכלל ולהתפתח, תקבלו תחום בפריחה. רק שכפי שהבנתם, יש מי שמנסה לנצל את המצב על מנת לגרוף עוד כמה גרושים לכיסו. למעשה מדובר בהרבה יותר מגרושים.
הגדרות התוצרת האורגנית אמנם די ברורות, אבל משום מה לא נראה לנו שכל בן אדם בישראל יוכל לפזם אותן מתוך שינה. אורגני, כפי שמסבירה ד"ר אורנית רז, מנכ"ל הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית, היא "שיטה חקלאית לייצור ועיבוד מזון בריא בשיטה טבעית המתחשבת בסביבה, באדם ובחי, ומבוססת על ארבעה עקרונות: עקרון הבריאות, עקרון הסביבה, עקרון ההוגנות ועקרון האחריות".
התחום האורגני צובר תאוצה בישראל ובעולם בשנים האחרונות, והוא מגלגל כ-200 מיליון שקל בשנה. המודעות הגוברת לתחום הבריאות גרמה לרבים באוכלוסייה להירתע ממזון מרוסס, מעובד או סתם כזה שנחשב לא בריא במיוחד, והם מעדיפים לשלם מעט (או הרבה) יותר עבור מזון סטרילי יותר שלא עבר התעללות אנושית על מנת לגרוף רווחים גדולים יותר. השיקול הנפוץ: עדיף לצרוך אוכל בריא במחירים מעט גבוהים מאשר לבזבז את אותם סכומים על תרופות. ואכן, לא מעט מחקרים מראים שמזון אורגני אכן בריא יותר, אולם מנגד לא קשה למצוא מחקרים המוכיחים שאין הבדל משמעותי בין אוכל אורגני לבין מזון "רגיל", במיוחד במוצרים ספציפיים. האמת, סביר להניח, נמצאת באמצע, אולם מהעדפה נובורישית ובורגנית הפך התחום האורגני לשווה לכל נפש. כמעט.
אז רגע, טבעי זה אורגני? ממש לא. מוצר יכול להיות טבעי (מוצר מעובד שמיוצר רק מחומרי גלם טבעיים ולא סינתטיים) – אבל לא אורגני. ועוד רגע, המונח הישראלי "ביו" מעיד על תוצרת אורגני? גם לא. מדובר רק במוצרי חלב שמכילים חיידקי ביפידוס ואצידופילוס, שהם חיידקים טובים העוזרים למערכת העיכול. וביו תות? הוא בסך הכל תות שהשתמשו בו בשיטות הדברה ביולוגיות, עם אויבים טבעיים. גם כשכתוב "ללא שאריות חומרי הדברה", "בלאדי" או "עשוי מקמח X אורגני" – לא מדובר במוצרים אורגניים. יש בהם אמנם איזשהו מרכיב בריא, אבל הם עדיין לא מספיק סטריליים על מנת להיכנס למועדון האקסקלוסיבי של המוצרים האורגניים בישראל.
זה כמובן לא מפריע למשווקים שונים, לסופרמרקטים טבעיים או לסתם יצרנים ויבואנים של מוצרי מזון להטעות את הצרכנים באמצעים חוקיים יותר או פחות, ולגרום להם לחשוב שהמוצר שהם אוכלים יביא מזור לנשמתם. כמובן שלא מדובר ברוב, אבל התופעה בהחלט קיימת. אמנם הרבה יותר קשה להטעות צרכנים שמשתכשכים בתוך הקליקה האורגנית (ע"ע דליק ווליניץ), אבל צרכנים בעלי מודעות נמוכה, כאלה שלא בהכרח נמצאים בקשר עם הגופים האורגניים ולא מבינים בלוגואים או בתעודות אורגניות, אלא סתם נכנסים לחנות ומלקטים מכל הבא לעין בתנאי שכתוב עליו בגדול "אורגני" – הם המועדים לשלם 12 ש"ח על ענבים "אורגניים" שהמוכר בחנות ה"אורגנית" קנה בשוק כמה שעות לפני כן.

ב-2001 פרסם ידיעות אחרונות ידיעה תחת הכותרת "רמאות אורגנית בגוש קטיף". בידיעה סופר על כך שמספר חקלאים מגוש קטיף שלחו לבריטניה, לגרמניה ולמדינות אחרות באירופה מאות טונות של ירקות רגילים, שיווקו אותם כגידולים אורגניים לכל דבר, וכך גרפו לכיסיהם מיליוני שקלים. אותם חקלאים היו מעורבים בתרמית נוספת: בימים בהם נאסר עליהם לשווק סחורה לחו"ל בעקבות גילוי שיירי חומרי הדברה, הם פשוט מכרו את אותה תוצרת לשוק המקומי כסחורה אורגנית לכל דבר. "גיבורי הפרשה בישראל אינם חוששים שהאמת תתגלה", נכתב בכתבה, "הם יודעים שהתעשייה האורגנית מושתתת על יחסי אמון, שהתוצרת האורגנית המשווקת בארץ אינה נבדקת כלל, ושהסיכויים שמעשיהם יתגלו קטנים. הפיתוי בנסיבות האלה גדול, והסיכונים האפסיים הופכים את הפשע למשתלם. עובדה: עד היום לא נשלח אפילו חקלאי עבריין אחד בגוש, גם כאשר נתפס, לבית הסוהר".
מאז החוק כבר השתנה, המודעות התחדדה, הוקמו גופי פיקוח, והכלים לבדוק שמדובר בתוצרת אורגנית הפכו לנגישים יותר, אם כי עדיין לא ממש ידועים לרוב האוכלוסייה. ובכן, איך יודעים שתוצרת אורגנית היא אכן אורגנית? בישראל פועלות שלוש חברות פיקוח: אגריאור, טוב השדה וסקאל ישראל. הן ממומנות על ידי החקלאים האורגניים, המשווקים ובעלי החנויות המעוניינים בפיקוח. לכן אם רוצים להיות משוכנעים שהתוצרת או החנות מפוקחים יש לחפש את לוגו חברת הפיקוח על אריזת המוצר (או כתעודה בחנות), ואת הלוגו הרשמי של המוצרים האורגניים בישראל.
החוק האורגני, שנחקק בכנסת ונכנס לתוקפו בספטמבר 2008, הסדיר את נושא הפיקוח, הגדיר את מתן סמל הבקרה הרשמי, שרטט את סמכויות הפיקוח, וכמובן אסר עבור היצרנים שאינם נמצאים תחת פיקוח לצרף את סמלי חברות הפיקוח למוצרים. אבל מה שלא הוסדר, וזה האַבל הגדול, הוא עצם השימוש במילה אורגני.
"עד היום כל אחד היה יכול למכור כל מוצר כאורגני מבלי לתת דין וחשבון לאף אחד", אומרת הילה אפללו, מטפלת נטורופתית מוסמכת, מרצה בבתי הספר לרפואה משלימה של "מכבי" וסמינר הקיבוצים, ומנהלת אתר האינטרנט "חיים אורגניים". "עם זה, מי שמכיר את החוק החדש – יודע איך לקנות רק אורגני מבלי לטעות".
ומי שלא מכיר?
"זהו, שמי שלא יודע – אפשר לעבוד עליו. זו יכולה להיות למשל חנות טבע שמוכרת ירקות בתפזורת, שלא כולם אורגניים. אם החנות היא תחת פיקוח – היום, אגב, הסופרמרקטים הגדולים נמצאים תחת פיקוח – הם לא יוכלו להכניס משהו לא אורגני ולמכור אותו כאורגני. אבל למשל חנות טבע שכונתית שלא נמצאת תחת פיקוח – אין שם אף אחד שיבדוק אותה. כשאני מעבירה הרצאות לאנשים בנושא אני תמיד אומרת להם שאם הם רוצים לקנות רק אורגני – שיבקשו מבעל החנות תעודה שמוכיחה שהיא תחת פיקוח. ואם לא – אני לא ממליצה לקנות בתפזורת דברים שהם לא ארוזים וחתומים. שם יכולות להיות 'טעויות', בוא נקרא לזה כך בעדינות".
כלומר, רק מי שחופר בנושא ומכיר את תחום הפיקוח, הלוגואים וכו' – יכול להבין מה קורה.
"היום הסופרמרקטים הגדולים נמצאים תחת פיקוח, כך ששם זה לא אמור לקרות. הבעיה מתרחשת דווקא במקומות הקטנים יותר, ששם יש יותר מקום לטעויות. רוב האוכלוסייה לא מכירה עד הסוף את החוקים לגבי הלוגואים והפיקוח. אם גם יגידו להם שהירקות בתפזורת הם אורגניים – הם לא יבקשו תעודת משלוח מחקלאי אורגני. הם פשוט ישלמו הרבה כסף, ולא תמיד יידעו שזה ממש לא אורגני. זה יכול לבוא מכל כיוון. ביקרתי לא מזמן בחנות טבע, וראיתי שמפו על בסיס שמן זית אורגני. המילה 'אורגני' כתובה שם מאוד בגדול. עכשיו אתה לא יודע אם השמפו הוא על בסיס שמן זית אורגני, או שכולו על בסיס מוצרים אורגניים. יש כאן משחק. זו דרך לקחת מוצר מסוים, להכניס בו מרכיב אורגני, ואז לקרוא לו אורגני".
גם פנינה אורן, מנהלת תחום סטנדרטים והסמכה במשרד החקלאות, האחראית בין השאר על הסמכת גופי הבקרה, לא חושבת שהחוק מונע לחלוטין את הטעיית הצרכנים. "החוק אומר שהצרכן שרוצה לקנות תוצרת אורגנית יחפש שני סמלים – הסמל הרשמי וסמל של גוף בקרה. החוק, נכון להיום, לא הפקיע את המילה אורגנית", היא מסבירה.
זה בעייתי מבחינתכם, אני מניח.
"מבחינתנו כן, זה בעייתי. נכון להיום אנחנו פועלים לשינוי חקיקה. כשניסו להפקיע את המונח אורגני לטובת החוק – כנסת ישראל לא הסכימה. בזמנו הובטחה לנו תמיכת ח"כ גלעד ארדן, שהבין את הבעייתיות שקיימת היום בחוק, אבל עד שהוא יתוקן – המסר שאנחנו מעבירים לציבור היום הוא 'חפשו את הסמלים'. אם מוצר נקרא אורגני ולא נושא את הסמלים הרלוונטיים – הוא לא אורגני מבחינת החוק".
נכון להיום, מספרת אורן, החוק חל רק על תוצרת אורגנית מן הצומח. זו בעייתיות נוספת, מן הסתם. בחודשים הקרובים אמורה להתגבש חקיקה גם בתחומים נוספים כמו מוצרים מן החי או מוצרי קוסמטיקה אורגניים, אבל אתם יודעים איך הכנסת מתנהלת בתחומים שנחשבים פחות בוערים מאשר אביגדור ליברמן ודרישותיו.
עד כמה האכיפה קיימת בכלל בתחום הזה? אם אני משווק מוצר, קורא לו אורגני מבלי להשתמש בלוגואים המדוברים – מישהו יעשה לי משהו?
"לא יעשו לך כלום. החוק אומר שמי שרוצה לשים את הסמלים – חייב לעמוד לפי הכללים. אבל ברגע שנפקיע את המילה אורגני לטובת החוק – זה ישתנה. כשרק תרצה לכתוב אורגני – תצטרך את הסמלים. זה השינוי שאנחנו רוצים לעשות. אני מקווה שעד חודש יוני בשנה הקרובה זה יקרה, אבל הכל תלוי כמובן במפה הפוליטית. לכל המאוחר זה יוסדר לדעתי בספטמבר. שינוי
החקיקה כבר מוכן, הוא התעכב רק בגלל הבחירות לכנסת".

לפני שנים ספורות ניהל ד"ר (ND) אברהם מאיר גדניה – נטורופת, הומיאופת, תזונתי ואירדאולוג – חנות טבע אי שם במרכז נתניה. באותה תקופה הוא נתקל בלא מעט בלופים, לדבריו, שניסו למכור לו משווקים שונים ומשונים בתחום הטבעי. "יש כל מני מוצרים מעובדים, תעשייתיים, שהסוכנים שלהם טענו שהם אורגניים", מספר ד"ר גדניה. "אלה היו בעיקר חטיפים למיניהם שמכילים הרבה מרכיבים. טענו בפניי שמדובר במוצרים אורגניים, והתברר לי מאוחר יותר שרוב המרכיבים שם לא אורגניים. בשבילם זה עסק, מסחר, לכן אם יש משהו אחד אורגני – הם מבליט אותו ועוזרים למוצר להימכר טוב יותר. הרי לא כל אחד שם לב לאותיות הקטנות. אבל כאיש מקצוע, כשראיתי שיש שם דברים מזיקים – כמובן שנפטרתי מהמוצרים האלה. הם בקושי טבעיים, ובטח שלא אורגניים.
"אבל אם נלך קצת יותר אחורה, השוק היום פחות פרוץ ממה שיש בעבר. בעבר כל אחד היה יכול לטעון שהוא מגדל גידולים אורגניים, והיית יכול רק להאמין לו או לא. אבל היום יש פיקוח של ארגונים שונות. הרי השאלה היא מה עושים אחר כך עם המוצרים האורגניים במקור. למשל אם לקחו אננס אורגני מיובש והוסיפו לו חומרים משמרים למיניהם – לא בטוח שזה אורגני".
איך אתה ממליץ להיזהר מדברים כאלה?
"בדרך כלל אני מזהיר מראש ואומר שאם יש סוכר במוצר – אז לא לגעת. שמן מוקשה – לא לגעת, גם אם שאר הדברים אורגניים. כך אני מנטרל את המרכיבים המזיקים, אלא אם כן זה ממש נקי, והרוב אורגני או לכל הפחות טבעי. קודם כל שזה לא יזיק. אם מוסיפים משהו מזיק – אני בוודאי שולל את המוצר, גם אם בבסיסו הוא אורגני. לפעמים מוסיפים למוצרים אורגניים-כביכול גם ממתיקים למיניהם. היצרנים כותבים כמובן 'ללא תוספת סוכר', אבל יש גלוקוז, פרוקטוז, מלטודקסטרין וכו'. זאת מן עבודה בעיניים של כל היצרנים למיניהם. אני כמובן לא מדבר עוד על התוספים המלאכותיים כמו סוכרזית, אספרטיים ודברים מהסוג הזה".
אז אם מורידים את כל אלה – כמעט לא נשאר מוצרים אורגניים באמת.
"אפשר לומר כך. הרי קשה מאוד ליצור מוצרים מעובדים ומיוצבים רק מחומרים אורגניים. אם מקפידים לייצר 100 אחוז אורגני זה יכול להיות פחות טעים או לא מושך לעין. כשמעבדים את המוצר ומוסיפים לו חומרים שונים ופחות בריאים – הוא יותר מושך לעין, יותר אכיל, יותר נמכר".
גם רונית הבר, צרכנית אורגנית ועורכת "מנטה" לשעבר, מסכימה שאם לא פוקחים עיניים – עלולים ליפול לא מעט בין הכיסאות. אבל יש לה מנגנון משלה להימנע מטריקים למיניהם. "אני כצרכנית קונה רק דברים טריים – פירות וירקות אורגניים, בשר, עוף ודגים. ואם אומרים לי שיש כאן שקדי מרק אורגניים – זה לא מעניין אותי. כי אם אעשה בבית עוגיות מקוואקר ואגוזים – אני יודעת בדיוק מה יש שם, וזה יותר טוב מכל משהו שיש ספק לגביו, אבל לך תדע מה שקדי המרק האלה עברו. הרי אין לך יתרון יחסי במוצר מתועש שהוא אורגני".
לעומת הדוברים האחרונים, בעיניה של ד"ר אורנית רז, מנכ"לית הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית, המצב בישראל די משביע רצון. לזכותה ייאמר שהמצב השתפר לא מעט בזכות הארגון אותו היא מובילה. "אחד הדברים שהארגון נתן לו יד בשנתיים וחצי האחרונות זה להסדיר את הנושא הזה בארץ. לא רק וידאנו שתהיה חקיקה, אלא דאגנו גם למודעות הצרכנים וחנויות הטבע. התקנות נכנסו רק בספטמבר, אבל אני בהחלט רואה יותר ויותר בעלי חנויות שרוצים ללמוד את החוקים ולהפריד היטב בין המדפים, כי חלק מהבלבול נעשה באמת בתום לב. זו הרי תעשייה די חדשה".
דוגמה טובה לחריגה נוספת אפשר למצוא במאמר שפרסם אביב לביא מ"מעריב" לפני קצת יותר מחודשיים, בו סיפר על הסלוגן שכיכב במוסף מיוחד של רשת המרכולים עדן טבע מרקט: "אם זה עדן טבע מרקט – זה אורגני!", למרות שכל בר דעת שביקר באחד הסניפים ולו פעם אחת הבין שנמכרים בה מוצרים לא אורגנים בעליל כמו פירות מיובשים מסוכרים, מארזי טונה, דגני בוקר וכן הלאה. לביא, אורגניסט בנשמתו ומחבר הספר "המדריך הישראלי לאוכל אורגני" (יחד עם אשתו שירי כץ), התגולל קשות על הרשת, הגדיר את ההכרזה כ"לא מעט חוצפה ודי מעט יושרה", והסביר שרבים מהרוכשים אינם מודעים לכל הניואנסים, ולכן חשים מרומים אחרי הרכישה.
לביא סבור שכיום המצב טוב, בזכות חברות הפיקוח והליווי של "טוב השדה", אבל הוא לא אומר שאין בשוליים כמה נוכלים. עם זה, הוא לא מתרגש מהם במיוחד, מהסיבה הפשוטה שנוכלים יש בכל מקום. "הבעיה היא באמת במקומות שבהם אין פיקוח", הוא מסביר, "יש כאלה שאומרים 'אני אורגני' והם לא מפוקחים ולא חברים בארגון. כלומר, הם החליטו שהם אורגניים. אגב, יכול להיות שבאמת חלקם אורגניים, אבל הם לא מפוקחים כי הם לא רוצים להיות ממוסדים או שאין להם כסף לשלם לפיקוח. אבל יכול להיות שהם נוכלים. לכן חשוב מאוד לבקש תעודה. יש היום המון חקלאים שטוענים בפני צרכנים 'יש לי גָן חקלאי', ואני אומר: תבקשו מהם תעודה. זו עבירה פלילית להתחזות, אבל זה כבר עניין של אכיפה. הרי קשה מאוד להגיע לכל אדם במדינת ישראל שעושה את זה. רמת האכיפה של החוקים בישראל – בכל המישורים ובוודאי במישורים של בריאות וסביבה – היא מאוד ירודה. לכן הצהרה עצמית של מגדל או יצרן אינה מספקת, אלא אם כן אתה מכיר אותו באופן אישי ויש לכם אמון בו".
ומה קורה עם מישהו שנתפס?
"נניח חקלאי אורגני מפוקח נתפס, ובאמת מגיעים למסקנה שהוא עבר על הכללים בזדון – מעלים אותו על טיל. אבל זה נדיר. זו קהילה קטנה, יש בה 400-500 חקלאים אורגניים, ורובם נמצאים במקום הזה בגלל התחו
שה שזה הדבר הנכון. הם לא רוצים לעבוד עם רעלים, ובמקרים מסוימים הגיעו לזה אחרי שאנשים מסביבם מתו מסרטן. להרבה חקלאים אורגניים יש סיפורים על איך הם הגיעו לבתי חולים בגלל החומרים הרעילים. לכן בגלל השקפה נכונה הם נמצאים במקום הזה. ברמה הפיזית אפשר גם לבדוק: אתה מגיע לחלקת הגידול וקולט תוך 5 דקות אם היא באמת אורגנית. אתה בודק אם יש פרפרים מעל הערוגות, ורואה איך העשבייה טופלה. אם זה עם כימיקלים – הכל מכוסח. עשבייה אורגנית מטופלת יותר ברמה הידנית. חוץ מזה בחסה אורגנית יש לפעמים עכבישים. הרבה פעמים אשתי מכינה סלט, מוצאת בחסה עכביש, ושוטפת טוב (צוחקת). אז רואים את ההבדלים".
בנוגע לסוגיית עדן מרקט אומר לביא שהוא מבין שאי אפשר להתפרנס מסופרמרקטים אורגניים נטו, לכן ההיצע צריך להיות משולב. השאלה היא רק כיצד החנות מתנהגת, ועד כמה היא מפרידה בין האזורים האורגניים לבין האזורים ה"טבעיים", ה"בריאים" ושאר ההגדרות הירוקות, וכמובן – איך היא מגדירה את עצמה. "יש שתי בעיות עיקריות", הוא אומר. "החנויות בארץ לא תמיד מסודרות באופן ברור כמו שהיה צריך להיות, ושנית, יש מודעות נמוכה אצל הציבור. כלומר, הציבור בארץ עוד לא מכיר את המכלול הזה, נכנס לחנויות כמו עדן מרקט או אורגניק מרקט, וחושב שאם הוא רואה משהו בתפזורת שלא כתוב עליו אורגני – זה עדיין אורגני, כי הרי קוראים לחנות אורגניק מרקט. כאן החנויות משחקות אותה ראש קטן. השילוב של המודעות המוגבלת של חלק מהקהל, עם הברדק של החנויות שנוח להן להתנהל כך, בעייתי. יש גם קומבינות קטנות כמו לשים שלט ענק 'טבעי!' מעל תמרים למשל, למרות שברור שתמר הוא טבעי. השאלה היא מה זה טבעי. למשל משמשים כתומים – מוסיפים להם סוכר בכמויות, והפרי רוסס, ובתהליך הייבוש הוסיפו לו נגזרות של גופרית כדי לשמור על הצבע, אז המקור אמנם טבעי – אבל אחרי העיבוד זה לא ממש טבעי. לפעמים גם כותבים על חלק מהחטיפים 'ללא שומני טראנס'. תיקח את המוצר, ומלכתחילה לא היו בו רכיבים כאלה. כאילו אמכור לך עוף ואכריז שהוא ללא סוכר".
ב"עדן מרקט" הגיבו לאייטם שלך במעריב?
"אני יודע שמה שכתבתי לא היה נעים להם, כך שהם שדרגו את רמת האמינות באופן משמעותי. אפילו דיברנו לאחר הפרסום. אגב, הם פרסמו עוד גל של פרסומות ממש ערב ט"ו בשבט, ושם הם היו כבר הרבה יותר מדויקים וזהירים".

תגובת עדן טבע מרקט: "רשת 'עדן טבע מרקט' כוללת את כל המוצרים האורגניים הקיימים בישראל. כמו בכל הרשתות המוגדרות בעולם כרשתות אורגניות, כגון אול פוד, טריידר, ג'ו ונוספים, מגוון המוצרים הינו מעורב, כלומר מוצרי מזון אורגניים ומוצרי מזון טבעיים, והנ"ל מוגדרות כרשתות אורגניות מובילות בעולם. כך גם בישראל רשת 'עדן טבע מרקט' הינה הרשת הגדולה בישראל בתחום המוצרים האורגניים והטבעיים, ומאושרת ע"י אגריאור ובפיקוחו. כמו כן 'עדן טבע מרקט' חברה פעילה בארגון לחקלאות אורגנית, אך יש בה גם מוצרים לא אורגנים, והציבור מודע לכך ע"י סימונים שיש ליד כל מוצר אם הוא אורגני או לא. לכן המסר ללקוח הוא ברור: מוצרים אורגנים משולטים אצלנו בשילוט כתום, ומוצרים שאינם אורגנים משולטים בצבע צהוב – כך שהבידול הינו מוחלט". 

דליק ווליניץ מעניק דוגמאות משלו. "בקוסמטיקה אורגנית זה הכי מגוחך", הוא אומר, "אין תקן קוסמטיקה, גם לא בחוק החדש. ואם אתה מייבא מצרפת מוצר – מספיק ש-20 אחוז מהמרכיבים יהיו אורגניים כדי שתוכל לקרוא לו אורגני. אתה יודע, דיווחו לי שבחנות בתל אביב נמכרים ענבים אורגניים מסוג מסוים, והופתעתי, כי אין בכלל ענבים אורגניים מהזן הספציפי הזה. מישהו מהעמותה דיווח לי, ואני דיווחתי הלאה לארגון החקלאים האורגני. המוכר הוזמן והוזהר שהוא לא יקבל אישור על החנות כאורגנית. הוא אמר מי שזו טעות, נתן כל מני סיפורי סבתא, אבל העיקר שנתפס. צריך להבין שהרווח מאוד גדול ברמאות מהסוג הזה".
גם ווליניץ מוטרד מערבוב התחומים בחנויות ("בקטע הזה כולם חוטאים, כולל החנויות היותר מכובדות"), ואפללו סבורה אף היא שמדובר בהטעיה. "בריאות זה מושג שכל אחד מייחס לעצמו לפי האינטרס שלו. יש כאלה שיגידו לך שטונה היא שיא הבריאות. אבל זה שמערבבים אורגני ולא אורגני תחת קורת גג אחת – זה כבר פתח לטעויות. כל הסופרים האלה מתחת לבית שמוכרים חומוס, עדשים וכאלה בתפזורת – גם זו בעיה. מה מונע מהמוכר לקנות אבוקדו מהשוק ב-3 שקל לקילו ולמכור אותו ב-12 שקל לקילו? שם הפוטנציאל לרמייה ולהונאה גדול יותר".
מצד שני, כפי שמסכמת רונית הבר, אין סוף לדבר. יש בוודאי לא מעט צרכנים שירצו לדעת באילו מים גדלו הדגים האורגניים, מה נשמו העופות האורגניים וכן הלאה, אבל זה לא יגמר. "אם אתה מתחיל לבדוק בציציות – אתה הולך ומסתבך", היא אומרת, "אלא אם כן פשוט תגדל את הפירות או העופות בעצמך".

 

(פורסם במקור ראשון, פברואר 2009)

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • פחחח  On 6 במרץ 2009 at 18:43

    ופלים זה לא מוצר בריא מעיקרו. כאילו שחותמת של "אורגני" תהפוך אותו למזון בריאות. נו באמת

    • סיגל ירושלים  On 10 באוקטובר 2011 at 20:27

      אף בר דעת לא חושב שוופלים זה 'מזון בריאות'.. יש אנשים שרוצים לצרוך אורגני גם במוצרים לא בריאים, בידיעה שהמוצר לא בריא, אך לפחות לא מכיל תוספת של חומרים רעילים כמו חומרי הדברה. ואז האפקט הלא בריא גדל שבעתיים

  • רעות  On 7 במרץ 2009 at 4:43

    והרי כולנו רוצים משהו מתוק, פתאום רואים אותו כאורגני אז חושבים שזה בסדר ולוקחים בלי לחשוב מידי.
    ופל זה אחלה ממתק ובאמת אם היה נוצר מחומרים פחות מתועשים, זה שווה קניה לגמרי!

    לא כולנו שבעים מקינוח של חרובים…
    :)

  • איריס  On 7 במרץ 2009 at 15:06

    שיחות עם מגדלים מלמדות שרוב ענף ה"אורגני" הוא בלוף. בן דוד שלי, חקלאי במקצועו, היה צוחק כל פעם שהזכרתי אורגני ומסביר לי שאת הרקובים משווקים בתור אורגני במחיר כפול.

    שיחה עם עובד בענף האכיפה של משרד החקלאות יכולות גם לצנן קצת את ההתלהבות. ביצים מהשטחים, שמוברחות אפילו ללא פיקוח ומיון משווקות בצורה לא חוקית לרשתות "ארגניות" והביצים נמכרות כפרי ריינג או אורגני.
    העניין נעוץ במשאלות לא ריאליות של צרכנים, שרוצים להמשיך לחיות אורח חיים צרכני מטורף ושמישהו אחר יעשה להם את העבודה ויביא מוצרים טהורים ומושקעים. על רקע ההזיה הזו, מתבסס שוק ההונאות שמבחינתו חוגג על הקלות שבה אפשר לעשות רווח יפה.
    אכן, מי שרוצה לשלוט במזון הנכנס לפיו, עדיף שיגדל אותו בעצמו או יפחית ציפיות.

    מזכיר לי את פרשת מי עדן כמובן כאשר דוקא המקפידים על איכות המים אכלו אותה בגדול, ולדעתי זה רק קצה הקרחון לגבי איכות המים המינרלים. כבר חשפו את האיחסון שלהם בשמש (שמוציא מהפלסטיק רעלנים לתוך המים) ובטח יש עוד שערוריות. כי גם זה בלוף. רוצה מים נקיים ? או שתגור במקום כפרי ותוכל לשתות מהברז, או שתרתיח ותסנן לבד. הכי טוב זה להתעלם מהשטויות ולשתות מהברז, רוב הסיכויים שהזיהום שם פחות מאשר בבקבוקים העאלק מינרליים. איזה מעיינות צחים בדיוק יש בישראל ? מי שחושב שיש כאלה, חושף את עצמו להונאה.
    אחרי ששוטטתי בקהילת האורגניים והטבעוניים פה בגליל, מצאתי שיש יציאה מאיזון נפשי אצלם, בקשר להתעסקות בטוהר המזון. שכן, הם נוסעים בג'יפים מזהמים, עובדים בהייטק _המזהם, ובקצור זה דרך להעביר את הזמן, בעיקר לנשים משועממות שלא רוצות שיתייחסו אליהן כמו לסבתא שלהן, בתור "עקרת בית" אז הן מאכילות את הבעל מרורים, מזון לא מבושל, דורה ודוחן, וגם מענישות את הילדים. ככה כולם צריכים לשמוע אותן כל היום. רעיון נחמד, אבל גם זה סוג של הונאה, אולי הונאה עצמית.

  • רוברט הלפרין  On 9 במרץ 2009 at 16:01

    כל הקישקוש על חנויות אורגניות מפוקחות זה סתם רמאות אחת גדולה. קודם כל ראוי להדגיש שלמעשה אין כלל פיקוח על חנויות אורגניות בישראל. כל אחד יכול למכור בחנותו כרצונו. ומי שלמעשה מנהל בפועל את החנויות בישראל הם הספקים שמפיצים סחורה בקונסיגנציה עם אשראי של חודשים. ובעלי החנויות מתפתים להחזיק בחנות את אותם מוצרים הניתנים להם בקונסיגנציה. ראוי להדגיש שרוב המוצרים המסופקים בקונסיגנציה אינם אורגניים. ולגבי הפיקוח, הפקחים של אגריאור מגיעים לאיזה ביקורת כביכול רק אחרי מתן התראה מוקדמת לבעל החנות. אף פעם לא יגיעו לביקורת פתע ללא התראה מוקדמת. האין זה רמאות והונאה!!! רוב המוצרים הנמכרים בתפזורת אינם אורגניים כלל!!!! אבל נמכרים לצד מוצרים אורגניים. האם הפיקוח על חנויות אורגניות זה לא רמאות אחת גדולה!!!!!!!ש

  • מטבחי טופז  On 19 במאי 2009 at 12:17

    היי,
    אני יודעת שהבדל נוסף בין השניים הוא העלות.
    המזון האורגני יקר יותר ולכן זה נתון לשיקולייך וצרכייך הפרטיים וכמובן מבחינה כלכלית.

  • חוקרים פרטיים  On 26 במאי 2009 at 13:07

    נכון,
    אני גם קונה אוכל אורגני והמחיר הוא יותר גבוה אך משתלם.
    לבריאות אין מחיר.

  • תרגום לאיטלקית  On 23 ביוני 2009 at 12:16

    אני בטוחה שזה משתלם. חשוב מאוד לשמור על בריאותנו כי אין לזה מחיר.
    בדרך זו אנחנו שולטים על האוכל שנכנס לגופנו.

  • חמשת הנגרים  On 5 באוגוסט 2009 at 14:27

    נכון, הבריאות קודמת לכל. אומנם יש אנשים שיעדיפו לשלם פחות כי אין באפשרותם.
    אוכל אורגני הוא אוכל בריא ומזין.

  • ms324  On 3 בספטמבר 2009 at 14:32

    האם תוספי מזון אורגני גם נופלים בתרמית הזו
    ?
    http://seo-sem-israel.com/EXPERTS/details.aspx?Id=44

  • קורס חשב שכר  On 13 בספטמבר 2009 at 15:48

    האם יש תוספי מזון שהם אורגניים? אני לא שמעתי אף פעם על זה.
    פשוט אני יודע שיש תוספי מזון שהם טבעיים ולא עברו תהליכים כימיים.

  • חמישה נגרים שירות לק  On 16 בספטמבר 2009 at 14:20

    גם אני לא שמעתי על תוספי מזון אורגניים….האם באמת קיים דבר כזה?

  • נוטריון  On 5 באוקטובר 2009 at 14:56

    מוצר אורגני נמצא תחת פיקוח מתמיד על תהליכי הגידול, העיבוד, הייצור, האריזה, האחסון והמכירה.
    מזון אורגני טרי מכיל כ 50% יותר רכיבים בעלי ערך תזונתי גבוה כמו ויטמינים, מינרלים ואנזימים
    הוא טעים יותר ללא תוספי מזון, צבעי מאכל מלאכותיים וחומרים משמרים החקלאות האורגנית נקייה מכימיקלים רעילים בתוצרת אורגנית אין משתמשים בהנדסה גנטית
    בעלי החיים אשר גדלים בדרך האורגנית אינם מקבלים תרופות אנטיביוטיות והורמונים.
    הם גדלים במרחב מחייה רחב וניזונים גם הם ממזון אורגני.

  • חשבי שכר  On 6 באוקטובר 2009 at 11:10

    תודה רבה!
    זה עזר לי מאוד להבין ולהבחין בין השוני!

  • לימוד שוק ההון  On 4 בנובמבר 2009 at 14:09

    תודה על התגובות המהירות והמספקות.
    יש לי שאל הלגבי התוספי תזונה.
    האם דיאטנית קלינית יכולה להמליץ על תוספי תזונה או שמא היא תמליץ על מאכלים המכילים את אותם מרכיבים חיוניים ועשירים בסיבים תזונתיים?

  • לימוד חשבי שכר  On 10 בנובמבר 2009 at 15:14

    כמובן.
    דיאטנית קלינית עוזרת לנו לבנות תפריט דיאטה מאוזן (תפריט דיאטה הן לבעלי משקל עודף והן לאלה שבתת משקל). במקרה ואותו מטופל לא אוכל מוצר מסויים כגון דגים, אין מקור הכנסה של אותו תוסף תזונה כמו במקרה הזה אומגה 3, לכן הדיאטנית תמליץ על תוספי תזונה הכוללים בתוכם אומגה 3.

  • לימוד משאבי אנוש  On 17 בנובמבר 2009 at 13:21

    תודה רבה, בהחלט עזרתם לי עם כל המידע הזה.
    אני גם התחלתי ללכת לדיאטנית קלינית. מידי חודש יש לי פגישה אצלה וכרגע אני נמצא במגמת ירידה במשקל. ירידה איטית ובטוחה.

  • מעניין  On 16 בדצמבר 2009 at 10:44

    אפשר לחשוב על כל מיני צורות והנהגות. יפה מאוד

  • תרגום מסמכים לספרדית  On 11 במרץ 2010 at 13:08

    לדעתי, באופן כללי אם באמת חשוב לכם לאכול אוכל בריא ואורגני כדאי לכם לנסות לגדל אותו לבד בבית או לרכוש מחברים שמגדלים עצמאית זו הדרך היחידה שבאמת אפשר להימנע מכל מיני רמאויות בתחום
    זו גם הזדמנות לפעילות חוויתית לקחת את הילדים לכל מיני [url=http://www.snepling.co.il/טיולים_לילדים.asp]טיולי ילדים[url]
    נחמדים, כמו ביקור בחוות חקלאיות וכדומה.

  • טיולי ילדים  On 11 במרץ 2010 at 13:48

    לדעתי הדרך הכי טובה למנע מכל מיניסוגי רמאויות שכאלה היא פשוט לדאוג שהמוצרים מגיעים ממקורות אמינים כמו לדוגמא גידולים עצמיים שלך או של אנשים שאתה מכיר וסומך עליהם וכך אתה יוצא מרווח משני הכיוונים כי זו יכולה להפוך גם להזדנות מצויינת לטיולי ילדים ולפעילות חוויתית.

  • נדב  On 14 ביוני 2011 at 13:18

    אנחנו זוג מהמרכז אשר במשך שנה ניסינו להביא ילד לעולם ללא הצלחה. בהתחלה פנינו לכל גדולי מומחי הפוריות למיניהם ואף מספר-2 בארץ יעץ לנו במשך חצי שנה בהם היינו אצלו בטיפולי הפרייה כולל איי-ווי-אף שלא צלחו ובנוסף תוסיפו לזה דיכאון וחרדה מכך שלא מצליחים להביא ילד לעולם מה שנראה לרוב או כיום פחות מרוב כדבר מובן מאליו….ביקרנו אצל ד"ר אברהם גדניה אשר הנחה אותנו בכך שנפסיק עם הגלולות, נפסיק עם זריקות הורמונים ונתחיל לאכול תפריט ספציפי אשר מיועד לנו (נקבע על-פי בדיקת דם, רוק, סוג דם וכו), אם אינכם יודעים, מזון הוא גורם מספר-1 לבריאות תקינה ומזון קרי מחסור בוויטמינים גורם לתחלואות…"מזונך הוא תרופתך). היום בעידו ההי-טק\פסט-פוד\אוכל מוכן, איננו מודעים כלל למה שאנחנו מכניסים לקיבה שלנו ומה שיותר חשוב אילו מזונות אנו גורעים מהגוף שלנו….חוסר בוויטמינים ספציפיים לנו יכול לגרום להמון תופעות אשר הרפואה הקונבנציונלית לא לוקחת בחשבון כלל ואו לא מתייחסת אל המזון ברצינות הנדרשת…. אני לא הייתי סקפטי לרגע מאחר והרפואה הקונבנציונלית בשיטת הסרט הנע לא עזרה כלל ואף רק גרמה לנו ללחץ, מפח נפש, דיכאון, אאווט-סיידרים ויו-ניימ-איט! בקיצור לאחר חודשיים מרגע שעמדנו בתפריט שד"ר אברהם מאיר גדניה ערך לנו (וזה לא קל), לא תאמינו, אבל אשתי נכנסה להריון ספונטני, ללא איי-ווי-ג'יחרי, ללא זריקות….כך סתם, כמו שזה אמור להיות טבעי….ומה אמר הרופא מספר-2 בארץ לפריון….תאמינו או לא…כלום…לא יודע להסביר את העובדה שחודשיים לפני הספיד את הזרע שלי ואמר שהסיכוי שלי להפרות את הביציות אפסי ועכשיו אשתי בהריון….
    בקיצור חברה, כולכם…באמת עכשיו…..תעיפו את כל המזרקים
    ואת הייאוש יחד איתם ותשקיעו באמת במה שחשוב וזה התזונה שלכם, כי רק משם תבוא הישועה

    בברכה,
    נדב
    לכל הסקפטיים אשמח לענות גם למיילים
    PROTEINS2006@HOTMAIL.COM

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: