אנא בכח (ביקורת על אלבומו החדש של עובדיה חממה, "כשהנשמה מאירה")

אני יושב מול הדיסק השביעי של עובדיה חממה, ופוזל לעבר מדף הדיסקים החדשים. פתאום ההשוואה הופכת בוטה יותר. כי אם חממה החדש הוא ארוחת בשרים מפוארת במסעדה בעלת שם עולמי, חלק מאלבומי המיינסטרים שיצאו בזמן האחרון נראים לעומתו כמו סוכריות קופצות או סתם עדשים – מתוקים ומהנים, אבל חסרי ערך תזונתי. מנגד חממה לוקח את המילה מוזיקה, שבשנים האחרונות מידרדרת עוד יותר למקומות של ביזנס, רינגטונים, קליפים פיראטיים ב-Flix וחתונות, ומזכיר לנו שלמרות שכבר התרגלנו לסוכריות הקופצות (שגם הן מתאימות כמובן ברגעים מסוימים ומספקות צרכים מסוימים) – יש גם את הדבר האמיתי, מוזיקה שנחצבת מתוך הנשמה, שנכתבת בדם הלב. מוזיקה.

 

"כשהנשמה מאירה" הוא אלבום רוחני אך לחלוטין לא ניו-אייג'י. כל שיר כאן הוא פנינה של ממש, וכמובן שחממה לא מוותר על ההזדמנות לספר על כל שיר בחוברת המצורפת. האפקט המיידי הוא שהטקסטים המרתקים שלו מעניקים לדיסק כולו ממד אחר לגמרי. פתאום ברור בדיוק מה נולד ממה, איך דברים נוצרו, והעומק שיש מאחוריהם רק מגביר את האהבה ליצירה. כך למשל אפשר לפגוש ב"הבט משמיים וראה" – שיר שנשמר בלבו של ניצול השואה דוד פרידמן עוד בתקופת השואה, עד שהוא העביר את הלחן הגנוז לחממה, שחולל בו פלאות (כולל הופעות אורח של פרידמן עצמו ושל שולי רנד); או "אירופה", המשלב טקסט של חממה עם אחד עתיק יותר של ברל כצלנסון מ-1936 (כולל אירוח של שלומי שבן וגד אלבז); או "אם אשכחך ירושלים" שנולד מתוך סיפור מרתק (ומבוצע כאן ביחד עם ארז לב ארי); או "העולם נקרע" (עם חמי רודנר) שיצא לרדיו במהלך "עופרת יצוקה" בעזה; או "אל נא רפא נא לה" שנכתב בעקבות סיפור החלמת נכדתו של המקובל דוד בצרי, ונחתם בצעקותיו הקוראות של הסב הנושאות את שם השיר (אגב, ניתן להוריד אותו בחינם מאתרו הרשמי של חממה, hamama.co.il) וכן הלאה. כל שיר כאן הוא סיפור, כמעט כל שיר מלווה בהפקה מושקעת, לרוב אפילו מתוזמרת, שמזכירה שוב עד כמה מוזיקה יכולה להיות מורכבת. וכל שיר כאן הוא יצירת אומנות של ממש. יש כאן גם שני שירים מאלבומו השלישי של חממה, "אפקט החממה" (2002), שמקבלים כאן לבוש חדש. "אנא אלי", שביצעה במקור הזמרת הנהדרת (והלא מספיק מוכרת) בטי רפאל, הפך ל"תפילתי" בביצוע מקהלתי, כולל ברי סחרוף, ו"אל תוותר", גם הוא בביצוע רפאל במקור, הפך ל"ספינתי". הלחן נגנז, ובמקומו חממה מקריא את הטקסט. המילים מקבלות משמעות חזקה יותר, אבל האמת היא שהלחן ההוא היה כל כך טוב, שפשוט חבל עליו.

 

החלק הפחות משמח ב"הנשמה מאירה" הוא העובדה שהפעם הרדיו לא ממש פורס שטיח אדום בפני חממה כפי שעשה עם "אנא בכוח" – הפיוט שהכניס אותו, לראשונה בחייו, לתודעה ולפלייליסט הלאומי. ברור שזה חבל, כי ככה הקהל שנחשף ל"אנא בכוח" ורץ לקנות את האלבום המלא, "שמיים וארץ", לא ממש מודע עכשיו לקיומו של הדיסק החדש. אבל מצד שני קשה לומר שאני לא מבין את העורכים ברדיו: השירים ב"כשהנשמה מאירה" מורכבים מדי, מופקים מדי, בעלי תוקף גדול יותר כמכלול ולא כשירים בודדים. אבל זה לא אומר שאתם צריכים לפספס את הדיסק הזה, במיוחד אם גם לכם יש תחושה שבתקופה האחרונה בלעתם יותר מדי סוכריות קופצות.

***** עובדיה חממה – "כשהנשמה מאירה" (אן.אם.סי) 
 

(פורסם ברייטינג, אפריל 2009)

 

עוד בבלוג: ראיון עם עמיר בניון, שאלון אסוציאציות עם שולי רנד, כתבה על פריחת המוזיקה היהודית, וגם: שי גולדן, רמי פורטיס, עיתוני הנוער והילדים של פעם, זאב רווח ויהודה ברקן, הפרסום הסמוי בקלטות הילדיםהמדריך למרואיין המתחיל ועוד המון

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אור  On 19 באפריל 2009 at 16:39

    !

  • אור  On 27 באפריל 2009 at 18:25

    טוב, ידיד אמת הביא לי במתנה את הדיסק. קראתי את הטקסטים האישיים ואהבתי. מילות השירים קצת הפחידו. הרגשתי שאני נופלת בדיסק דתי מדי. כשבלחסן\אלג'יר מדברים עם\על האל זה יותר מדבר אלי כי הם גם יכולים להתריס, לפקפק ולאהוב בו זמנית. ובכל זאת בשמיעה ראשונה התאהבתי בכמה שירים – שהפתיעו אותי
    תפילתי, אם אשכחך ירושלים (אני? ירושלים?), צור ישראל, העולם נקרע, הבט משמיים וראה. והכי – פיוט לחתן ולכלה (אני? שלמה בר?) – עם כל המתגרשים מסביבי תפסתי אותו קצת ציני למרות שידוע שלא זאת כוונת המשורר – ובכל זאת ביחד עם הלחן המדהים – עשה את זה

  • אור  On 3 במאי 2009 at 18:40

    רק לחנים כמו של עובדיה חממה ואהוד בנאי מסוגלים לגרום לי לשמוע טקסטים מהמקורות

    בשמיעה 16 שמחתי לגלות שתי פנינות שלא קלטתי את יופיין גם בשמיעה ה16 – אך מוטב מאוחר וגו

    ספינתי והמאיר לעולם כולו

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: