נו טיונס. או: מה יעשה האייפון לתעשיית המוזיקה הישראלית?

איזה כיף שמגיע האייפון לישראל? אז זהו, שלא כולם מבסוטים. בייחוד לא חברות התקליטים וזמרי הרינגטונים שלא יוכלו להציע לכם להוריד את החדש של משה פרץ למכשיר דרך הפורטלים הסלולרים הגדולים. אליה וקוץ בה

 

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, האייפון ינחת כאן באופן רשמי בתחילת ספטמבר. שלוש חברות הסלולר הגדולות נמצאות בחגיגה, ואם הן אכן יצליחו למכור את הכמויות המטורפות כפי שהתחייבו בפני אפל – תוך כמה שנים לכל בנאדם שלישי יהיה כאן אייפון. אבל לצד כל זה עולה חשש מפני מה שהמאניה האייפונית עלולה לחולל לתעשיית המוזיקה הישראלית.
ובכן, עד היום המפעילות הסלולריות מכרו מכשירים עם דפדפן שמוביל לדף הבית שלהם. כלומר, קנית מכשיר כלשהו מסלקום, מפלאפון או מאורנג'? תתחיל להתרגל לדף הבית שלהם, וכמובן שמשם תוריד מוזיקה, וידיאו, משחקים וכו'. אלא מה, שהתנאים של אפל קשוחים הרבה יותר. לא מזמן כבר פורסם שאפל לא תתיר לחברות הסלולר בישראל להטביע את הלוגו שלהן על גבי האייפונים. קל וחומר שהיא לא תעניק לחברות הסלולר הישראליות – בדיוק כפי שהיא לא נתנה לאף חברה בעולם, ככל הידוע לנו – את הפריווילגיה להציע לגולשי האייפון חנות משלהן. אז מה האופציה, להוריד אך ורק מ-iTunes? זהו, שגם זה לא פשוט. כרגע השירות לא פתוח לישראל. כנראה שזה יקרה בהמשך, אבל זה ייקח זמן. בינתיים, עד שזה יקרה, נראה שהורדות המוזיקה ייפגעו באופן משמעותי למדי.

"השאלה העיקרית היא האם ומתי ייפתח ה-iTunes להורדת תכנים מישראל", אומר גבע קרא עוז, לשעבר סמנכ"ל התוכן של לוגיה והיום יועץ עצמאי בתחום הסלולר. "אם וכאשר השירות ייפתח, חברות המוזיקה הישראליות יוכלו להעלות אליו תכנים. גם במקרה כזה, סביר להניח שההכנסות שהן יגרפו מהורדות מה-iTunes יהיו נמוכות מההכנסות שהן יאבדו בשל מעבר משתמשים ממכשירים עם פורטלי המפעילות למכשירים שבהם פועלות החנויות של אפל. בפורטלי המפעילות המוסיקה מקודמת ומשווקת, מה שלא יקרה בחנות של אפל".
אם אכן האייפון חוסם את תכני מפעילות הסלולר, למה הן בעצם הביאו אותו? הרי זו ירייה ברגל מבחינת התכנים העצמאיים שהן משתדלות כל כך לדחוף.
"הן הביאו אותו משום שהלקוחות רוצים אותו, ומשום שזה מכשיר מצוין. חוץ מזה, המפעילות ימשיכו להרוויח מחבילות הגלישה שהן ימכרו עם המכשיר. יש להניח שהן ימשיכו להרוויח גם ממכירת התכנים דרך אפל, משום שהן יגבו 30% בעבור שירותי הבילינג, כך שלא צפוי להן אבדן הכנסה משמעותי אם בכלל. מי שצפוי להיפגע, לפחות בטווח הקצר, הם הזמרים, כותבי השירים וחברות האגריגציה למיניהן".

בינתיים נראה שבתעשיית המוזיקה לא ממש מודעים לבעיה המסתמנת. ככל הנראה, יימצא פיתרון עקיף לחלק מהאומנים הבולטים, בצורת אפליקציות אייפון (כמו בחו"ל), שדרכן ניתן יהיה להוריד שירים, להתעדכן בחדשות, לרכוש כרטיסים להופעות וכו', אבל המחיר הגבוה של האפליקציות (10-30 אלף דולר) תותיר את התענוג רק לאומנים הגדולים ביותר. מעבר לכך, האפליקציות "ייקבעו" את הגולשים לאומנים ספציפיים בלבד שהם עצמם בחרו. כלומר, כבר לא יהיו הורדות ספונטניות לאחר חשיפה אקראית למוזיקה חדשה דרך אתרי המפעילות הסלולריות הגדולות, כמו שקורה היום. יכול להיות שאייל גולן ימשיך למכור רינגטונים כמו גרעינים בזכות האפליקציה שלו שבטח תופץ בהמשך, אבל לכל השאר – כולל לאומנים חדשים שעד היום היו יכולים להצליח בקלות הרבה יותר גדולה, יהיה מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית. לפחות עד שאפל תואיל בטובה להשיק את iTunes גם בישראל.
בפלאפון וסלקום סירבו להגיב לדברים, ובאורנג' לא הגיבו לפנייתנו עד מועד סגירת הגיליון.

(פורסם ברייטינג, יולי 2009)

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: