משהו חדש נולד, לאו דווקא כוכב. ביקורת על "קרוואן" של שי גבסו

**** וחצי

שי גבסו – "קרוואן" (play)

בשבועות האחרונים, באווירת סיכום העשור מסביב, אני מתחיל להתבונן באלבומים שאהבתי במיוחד בעשור האחרון, ובודק האם הם שרדו את פגעי הזמן. מאכזב לגלות שחלק שמאוד אהבתי לא ממש עושה לי את מה שעשה בזמן אמת, אבל מצד שני כיף לחזור לאלבומים אחרים (כמו למשל "פינוקיו" של פונץ'), ולגלות שהם רק משתבחים עם הזמן. בהיבט הזה שני אלבומיו הקודמים של שי גבסו לא ממש מככבים (אם כי הם עדיין טובים), אבל נראה לי ש"קרוואן", השלישי שלו, בהחלט ישרוד הלאה. ולא רק עשור.

די מוזר שבאותו שבוע אני כותב על שני יוצאי העונה הראשונה של כוכב נולד, ששניהם החלו ככוכבי פופ מתקתקים, והיום הסאונד שלהם, כמו גם הפצעים שמדממים מרוב השירים, נשמעים בווליום דומה. ועדיין, התחברתי קצת יותר לגבסו. אולי בגלל שהטקסטים שלו יותר ישירים, ואפשר להבין מהם לא מעט על תפיסת עולמו המתחבטת, המתייסרת, התוהה, המבולבלת טיפה.

 

 

הבלבול הזה ערבב אותנו במיוחד בהתחלה, כשיצא הסינגל הראשון מכאן, "ארגזים", שהיה רוקנ'רול מהיר, מתריס, מלוכלך. אבל עכשיו מסתבר, למרבה המזל, שזה לא הכיוון של הדיסק כולו. ממש לא. הסאונד אמנם עדיין לא מלוטש, אבל מצד שני לא מתאמץ, וחשוב יותר – יושב על שירים פשוט מצוינים. אני יושב מול הדיסק, ופשוט מתקשה להחליט איזה שיר כאן יותר טוב (למרות שיש כמובן גם חלשים יותר). "אלי אלי" היא בלדת גיטרות-חשמליות מהפנטת בעוצמתה, שבה זועק גבסו "אלי אלי, הראה לי. אני לא רואה כבר מה זה טוב… אני לא רואה כבר את הסוף"; "מראה" – שיר רוק ממכר, כולל התהייה "מראה מראה שעל הקיר, מי הכי בודד בעיר?"; "נשק" שבו מטפל גבסו בתופעת האלימות בצורה בוטה אך חיננית; "שיר ארץ" – מן שיר קינה לציונות החילונית, כולל קולות רקע מהפנטים של זמרת לא מוכרת; וכמובן "שמור על האמונה" שלמרות הכל שומר על האופטימיות.

גבסו בנה את עצמו כאומן רוק כבר באלבומו הקודם "במקומי". אבל אז זה היה הרבה פחות מוצלח, וגם פחות פוצע. יותר רוק שהזכיר טיפה את רמי קליינשטיין, כמו שכתבתי בזמנו, ופחות משהו מטלטל באמת. הפעם משהו חדש נולד, ולאו דווקא כוכב. במובנים רבים, "קרוואן" הוא אלבומו הראשון של גבסו החדש.

 

(פורסם ברייטינג, נובמבר 2009)

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

