מה אומרת לך המילה מתיסיהו? (שאלון אסוציאציות עם שולי רנד)

מאסף אמדורסקי עד ההתנתקות, מגלגלצ עד AM:PM – האסוציאציות של שולי רנד

 

אמונה
"הכי חשוב בעולם, דבר שנלחמים עליו. זו התכלית של כל העבודה שלי – להגיע לאמונה, להגיע לביטחון. בכל רגע בחיים של האדם הוא נמצא בסוג של מבחן לגבי האמונה שלו. האמונה התכליתית היא שהכל נעשה לטובתך – כלומר אין שום אדם או מקרה בעולם שיכול להפריע לך, כי הכל נעשה בידי הקב"ה. ועיקר העבודה היא להחזיק בזה רגע-רגע. אנשים בעלי אמונה חזקה הם אנשים שיכולים לעבור את העולם הזה מבלי להרגיש כמעט כאב".

זקן
"אחחח. לא מוותר על שערה ממנו. אגב, מיד כשחזרתי בתשובה גידלתי זקן כמו של אדמו"ר – זקן שהיה ללא פרופורציה למצב הרוחני שלי. נראיתי כמו ראש ישיבה".

חזרה בתשובה
"היו בחזרה בתשובה שלי הרבה עליות וירידות. זה לא תהליך שהסתיים אצלי. הוא אינסופי כמו אצל כל אחד. אם בתחילת התהליך רציתי לתפוס את כל העולם ולהפוך את עורי לחלוטין, היום אני מבין שהמלחמה היא על שינויים קטנים. כל דבר קטן שאני מצליח לכופף את עצמי ואת הטבע שלי – זה גם טוב".

 

 

 

 

 

 

 

עם גיטרה בבריכה
(צוחק) "האמת, כשבאנו לצלם את העטיפה, היה לי דימוי כזה שלא יכולתי להסביר, של חרדי קופץ ראש לבריכה. עשינו כל מני ניסיונות בבריכה של חבר ילדות. ניסינו לעשות קפיצות, אבל הן היו מביכות. בסוף מצאנו תמונות שנתנו את הרעיון עצמו. מה זה אומר, אתה שואל? ערבוב בין חול לקודש. חוץ מזה, למים יש הרבה דימויים של תפילה ותורה".

מתיסיהו
"כשהייתי בארה"ב אחרי 'אושפיזין' והייתי צריך לטוס מלוס אנג'לס לשיקאגו, אני ואשתי עמדנו 30 דקות בתור לא שלנו, וברגע האחרון הבנו שאנחנו צריך לנסוע למקום אחר פתאום. ירדנו למטה, חשבנו איך להגיע לטיסה שלנו במהירות, ופתאום עצר לידנו רכב. מתוכו הגיח ראש של כושי. הבחור יצא, הכניס אותנו לאוטו, עזר לנו להכניס את המזוודות, הסיע אותנו לטרמינל, ובדרך שאל אותנו 'אתם יודעים למה עזרתי לכם?', והשמיע את הדיסק של מתיסיהו. זה היה קטע. לדעתי הוא אומן דגול, שעושה דברים גדולים. הרבה קידוש השם".

אסף אמדורסקי
"יוצר גדול, חשוב, חבר טוב, חבר אמיתי. הייתי איתו בקשר אומנותי גם לפני שחזרתי בתשובה. בתקליט הראשון הייתי שותף קצת לכמה מהטקסטים, ועזרתי לו קצת בהרמת המופע הראשון שלו. אני מאוד אוהב את המוזיקליות שלו, וגם היום אנחנו בקשר. בעזרת השם, הוא יהיה המפיק המוזיקלי של המופע שילווה את התקליט החדש שלי, 'נקודה טובה'".

אהוד אולמרט
"ראש הממשלה (צוחק). אני לא יודע. יש לו עיניים עצובות כאלה. אבל עזוב, יש אחד שצריך לדבר פוליטיקה ויקשיבו לו, ויש אחד שרוצה לדבר על דברים אחרים".

התיאטרון היהודי בירושלים
"פוטנציאל שלצערי לא קרה. אשתי ואני ניסינו להקים את הדבר הזה, שהוא ממש הכרחי ורצוי מצד אנשים שמאוד רוצים לעסוק ולצפות בחומרים יהודיים. עשינו הצגה אחת שמאוד הצליחה, עם ערב פתיחה מרשים, אבל המחיר האישי ששילמנו לא הצליח להרים את זה. לדעתי לפרויקט הזה יש עדיין פוטנציאל אדיר – תרבותי ומסחרי. ובכל זאת הגופים התרבותיים לא מספיק תמכו בפרויקט, והרעיון להרים את זה מכספי האישי הסתכם כטעות קריטית מבחינתי. שילמתי על זה מחיר אישי, אבל לא נורא – זה רעיון מספיק טוב כדי להפסיד עליו. עוד יקום חנוך לוין משלנו, יקום ניסים אלוני משלנו, ואז יהיה תיאטרון יהודי מצליח".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הקאמרי
"מקום שיש לי כמה זיכרונות טובים ממנו. בכל זאת, עשיתי שם דברים מעניינים, ביליתי שם 10 שנים מאוד מעניינות מחיי. מאז שחזרתי בתשובה אני לא יודע מה הולך שם מבחינה תרבותית. כמובן שיש זיכרונות פחות נעימים, אבל בסדר".

שליט, רגב וגולדווסר
"אם אני לא יודע איפה הילד שלי נמצא כמה שעות – אני יכול להשתגע. לא יודע איך המשפחות שלהם מתמודדות. הלוואי שהשם ייתן לנו כוח לזכור ולהזכיר אותם בכל תפילה".

אושפיזין
"או-הא. בוא נאמר ככה: מאז שחזרתי להתעסק באומנות, 'אושפיזין' היה הצליפה הגדולה ביותר. אני חושב שצריכים אפילו לעשות סרט תיעודי על הסרט הזה, שעשה את הפעולה בדיוק שחלמתי עליה הרבה שנים: קירב הרבה אנשים ליהדות, וגרם להם להסתכל על חסידות ברסלב בצורה אחרת. הסרט הגיע לכל סוגי הקהלים – פריפריות, מרכז, ארה"ב, מאמינים, אינטלקטואליים ועוד. הוא פתח צוהר ליהדות לא בצורה הפוליטית של 'אנחנו ואתם', אלא דרך סיפור אנושי. זה סרט שאני ועוד אנשים התפללנו עליו במשך שנים. הייתי מתפלל להשם, ואומר שאם הסרט לא יעשה לו נחת רוח – מצדי שיוריד אותו. אבל הקב"ה מאוד עזר לסרט הזה. מה שקרה איתו זה ניסי-ניסים. אגב, ברחוב החרדי כבר קוראים לי משה, כבר איבדתי את הזהות שלי".

אהוד בנאי
"בתקליט הזה הוא מאוד עזר לי, ואפילו שר איתי את שיר הנושא 'נקודה טובה'. כל נגיעה שלו היתה שווה זהב".

התנתקות
"כאב לב. פספוס גדול. הראייה הכי עמוקה שזה מהלך מעוות הוא המשך הטיפול באנשים האומללים האלה, בגיבורי החיל האלה, אנשים שממש מסרו את נפשם למען הארץ. זו לא התנתקות – זה גירוש, בכייה לדורות, פעם ראשונה בהיסטוריה שעם מגרש את בני עמו, ועוד בנחישות כזו. זה היה אירוע טראומטי מבחינתי".

שמעון פרס
"יהודי עקבי. אפשר ללמוד ממנו על 'אין ייאוש בעולם כלל'".

אורי זוהר
"יהודי גדול, בעיניי דוגמה ומופת לבעל תשובה. התשובה בעיניי היא מאיפה לאיפה אתה מגיע. ומאיפה שאורי זוהר מגיע לאיפה שהוא נמצא היום – יש הבדל עצום. אני תמיד נדהם מההתחדשות, מהסקרנות ומהאכפתיות שלו בעבודת השם. מהרגע הראשון שהוא חזר בתשובה הוא לא הפסיק ללמוד, ויש לרבים מה ללמוד ממנו. עם זה, יש לנו חילוקי דעות – הוא בא מחשיבה ליטאית, אבל עדיין מנסה כל הזמן להבין את הקו של ברסלב".

נכדים
"חיתנתי בן לפני כמה שבועות, ואני מחכה בכיליון עיניים להיות סבא שולי. לא יודע מה זה יעשה לי, זה עוד בתיאוריה".

 

 

 

 

 

 

 

גלגלצ
"כמו כל מקום שיש לו השפעה – גם גלגלצ חשובה. יש איזה עניין של לנסות לכוון לטעם מסוים, אבל אני לא מאמין בזה. אם בן אדם עושה את הדבר שלו, וזה טוב – זו הנוסחה. אבל לחשוב על נוסחאות, והאם זה ייכנס – זה לא נכון. אתה צריך לעשות את שלך. אגב, יש לי הפתעה בשבילך – הקב"ה אוהב גם את גלגלצ. הרי גם את הפלייליסט הוא מנהל, לא?".

תזונה נכונה
"אל תדבר איתי על זה, עזוב אותך. אני האחרון שצריך לדבר איתו על זה. לפעמים אני לא אוכל, וכשאני אוכל – זה מה שבא".

אינטרנט
"עד לפני כמה חודשים אפילו לא ידעתי איך להפעיל את זה".

כוכב נולד
"אני לא יודע על זה הרבה. מה אגיד, שצריך אומנות אמיתית במוזיקה ולא את כל זה? זה עושה טוב לכמה אנשים, וכסף טוב יש שם".

מירי מסיקה
"זמרת. לא שמעתי אף פעם שיר שלה".

טומי לפיד
"הרבה זמן הוא הצליח להכעיס אותי מאוד בסגנון הדיבור שלו, בדוגמטיות שלו, באיך שהוא בנה את הכוח שלו. יש בו פרדוקס: הוא מכחיש את קיום האל, אבל מצד שני כל הזמן מדבר עליו. פעם אחת ראיתי אותו בראיון שבו הוא סיפר על הילדות שלו, והוא נגע לי מאוד בלב".

AM:PM
"אני לא מכיר ספציפית את המקרה, אבל זו סמכותם של הרבנים להורות על חרם. הם פשוט אומרים לציבור שלהם שלא יקנו בעסק של בעלים שפותח בשבת. זכותם".

חוק החמץ
"כואב לי שגם אדם שלא מקבל על עצמו את התורה ובוחר לאכול חמץ בפסח – מתעקש לעשות את זה בפרהסיה. בתור יהודי זה אמור להיות מובן מאליו, ולו מצד הכבוד. להימנע מאכילת חמץ בפרסיה כשהציווי בתורה הוא 'בל יראה' – זה דבר שהיה צריך לקרות באופן טבעי. פעם הייתי בפסח בביקור באילת, וראיתי שם חמץ בחנויות. זה עשה לי הרגשה מאוד לא נעימה. חבל. חבל שצריכים לחוקק חוקים, חבל שבית המשפט מתיר אותם. לתרבויות אחרות יש יותר כבוד עצמי מאשר אנחנו מכבדים את עצמנו. פעם איזה מחבל סיפר שבפסח הוא ראה אסיר יהודי באותו כלא אוכל חמץ בפסח. הוא שאל אותו למה הוא לא מתייחס לאיסור ההלכתי ביהדות, ואותו אסיר ענה לו שהוא חילוני. מאותו רגע, אמר המחבל, הוא הבין שברגע שחלקים גדולים בעם ישראל לא מתבססים על התנ"ך – סלע קיומו של העם הולך ומתפורר".

 

 

 

 

 

 

 

המשיח
(שר) "שיבוא כבר, שיבוא. כבר אין כוח. אם אתה מדבר איתו, תגיד לו ששולי אמר שאין כוח. יש לי סיפור בהופעה על מפגש דמיוני עם המשיח. שיבוא כבר – שיסתכל על האנשים, שיסתכל על הפרצופים, כולם גמורים. אז מה קורה?".

שעות הפנאי
"האמת היא שאין לי כל כך תרבות פנאי. מה שכן, אני אוהב לדבר עם חברים. אצלנו בברסלב יש את העניין של שיחות חברים. אבל כמעט אין לזה זמן. אני גם לא שותה בבתי קפה או משהו. בשורה התחתונה, אוהב לבלות עם אשתי והילדים".

פרס ישראל לאריק איינשטיין
"כל מה שאפשר לתת ליהודי הזה – לתת. אני מאוד אוהב אותו. למרות שאני לא יודע כמה הוא עצמו רוצה את הפרס. כשהייתי צעיר מאוד הושפעתי ממנו. עובדה שעד היום אין לי רישיון נהיגה".

שלמה ארצי
"זמר נפלא, יוצר שמצליח במשך שנים לשמור על אחידות ורמה. מאוד אהבתי לשמוע אותו. ההורים שלנו היו חברים".

חיים לחוצים
"החיים שלי. אתה יודע מה זה להוציא תקליט עם שבעה ילדים? אבל אני חושב שככה צריכים להיות החיים – לחוצים. אין זמן. פעם העולם היה יותר רגוע, אבל אנחנו דור לחוץ, ממהר ונחפז. צריך לקבל את זה. למזלי יש לי שעה ביום שבה אני עוצר את הכל והולך לעשות התבודדות. זו שעה שהיא הישועה שלי. ר' נחמן אמר שזה העניין: כל היום האדם מתרוצץ וזז מפה לשם, אבל שעת ההתבודדות היא מן יישוב דעת, שבה האדם מסתכל על עצמו, מסתכל על העולם".

הבית שלי
"המקום הכי חשוב לי. זה המרכז, ממנו אני יוצר, ממנו אני נבנה, בשבילו אני עושה. שם מכירים אותי באמת. שם נמצאת אשתי. אני לא זז צעד מבלי להתייעץ איתה, לשאול אותה. אנחנו עושים את הדברים ביחד, וגם בתקליט הזה השותפות שלה ממש מוחלטת – גם ביצירה ולא רק בהפקה".

האלבום הבא
"כרגע לא יודע. קודם כל אני רוצה לצאת עם האלבום הזה, להופיע איתו, לראות מה הוא עושה. יש לי שירים לעוד אלבום, אבל אני עובד במקביל גם על סרט – קומדיה מצחיקה שעוסקת בקשר בין יהדות ארה"ב לישראלים, בתרומות וכו'. מאחר והזמן שלי מאוד מוגבל, וההכרעה שלי היא להתמקד בסרט, וכשהשם יביא לי את האלבום הבא – נאסוף אותו בשתי ידיים".

60 שנה למדינה
(צוחק) "מה יש לי להגיד? עד 120".

 

(פורסם במקור ראשון, אפריל 2008)

 

עוד בבלוג: ראיון עם עמיר בניון, ביקורת על אלבומו החדש של עובדיה חממה  וכתבה על פריחת המוזיקה היהודית

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ריקי  On 10 ביוני 2008 at 22:44

    מאוד, שיחה יפה ניהלת איתו. אמנם הוא הצליח להרגיז אותי קצת עם המחבל ופסח, אבל שוין. ראיתי את אושפיזין, סרט יפה. שמעתי קצת מהאלבום שלו ברדיו, זה לא בדיוק הטעם שלי, אבל יש לו קול טוב והוא מוכשר. את מתיסיהו מאוד אהבתי, הייתי בהופעה בבארבי, מעולה.

  • רוני  On 11 ביוני 2008 at 10:47

    הזה.
    הדיסק שלו הוא עבודת השם הכי טובה שיוצא לי לעשות. לשיר איתו בכל פעם זו תפילה זכה וטובה.

    תתחדש על האתר דודו, אני מאוד נהנית לקרוא אותך כאן.

  • אור  On 12 ביוני 2008 at 9:15

    אתמול שמעתי אותו ברדיו מאד אהבתי וחיכיתי שהשדרן יגיד מי המבצע. בהחלט עושה לנשמה

  • אירית כהנים  On 27 באוקטובר 2008 at 21:56

    שולי שלום. עברתי יום אחד ברח' רבי עקיבא בבני-ברק. ולהפתעתי שמעתי את השיר שלך מושמע בקול גדול ושמח בחנות שמוכרת דיסקים לחרדים. מאחר ולדעתי שאתה יודע באיזו עיר מדובר, נראה לי שזאת מחמאה גדולה מאוד עבורך, וקל וחומר שאני שומעת את הדיסק גם מחברה חילוניים שגרים בפ"כ. כך שמגיע לך יישר-כח, המשך להצליח ולכוון אל כל הלבבות, ויהא עימך האל.

  • רועי  On 11 בינואר 2009 at 0:29

    כל שיר של שולי פונה למקום אחר בלב…מקום אמיתי שיש לכולם
    תודה לך באופן אישי שולי על אלבום שמרגש אותי כל פעם מחדש

  • עוזיאל  On 30 בנובמבר 2009 at 23:25

    כיף לשמוע את המוזיקה שלך

להשאיר תגובה

